DNVGL.NL

ISO 20000 - IT Service Management certificering

Een ISO 20000-certificaat toont aan uw organisatie een effectief IT Servicemanagementsysteem heeft geïmplementeerd.

Neem contact op:

contact dnv gl Heeft u vragen?
Bel ons gerust: 010 - 2922700.

Vrijblijvend een offerte aanvragen?

Offerte aanvragen
DELEN:
PRINTEN:
ISO 20000 1134x300

ISO 20000 norm 

De standaard bevat een procesbenadering ten behoeve van het opzetten, implementeren, monitoren, onderhouden en verbeteren van een IT Servicemanagementsysteem. ISO 20000-1 is ontwikkeld door het ‘International Organization for Standardization’ (ISO) en is een certificeerbare standaard. De standaard vervangt de voormalige BS 15000 en voldoet aan de internationale criteria. Door de ontwikkeling van BS 15000 naar ISO 20000 sluit de standaard nog beter aan bij andere internationale standaarden voor managementsystemen. Ook andere standaarden zoals ISO 20000-2 de ‘IT Service Management Code of Practice’ en de ‘IT Infrastructure Library’ ITIL®) sluiten goed en worden veelvuldig toegepast binnen zowel overheidsorganisaties als commerciële bedrijven. 

Voor wie is ISO 20000 bedoeld? 

Het schema is bedoeld voor organisaties die IT-diensten verlenen op het gebied van infrastructuur- en/of applicatiesupport. De klanten van deze organisaties kunnen zich zowel binnen als buiten de organisatie bevinden. IT-diensten worden steeds meer uitbesteed aan gespecialiseerde bedrijven.
Offerte aanvragen? -216x36

ISO/IEC 20000 omvat 13 processen die zorgen voor effectief IT servicemanagement:

1. Servicelevel Management 

2. Servicerapportage 

3. Management van servicebeschikbaarheid en continuïteit 

4. Budgetering en accounting van IT-diensten 

5. Capaciteitsbeheer 

6. Management van informatiebeveiliging 

7. SRM/CRM relatiemanagement 

8. Leveranciersmanagement 

9. Incidentenmanagement 

10. Probleemmanagement 

11. Configuratiemanagement 

12. Verandermanagement 

13. Releasemanagement


Integratie van managementsystemen

ISO/IEC 20000 sluit goed aan bij andere standaarden voor managementsystemen zoals ISO 27001 en ISO 9001. Hierdoor kan er een soepele en consistente implementatie plaatsvinden. Steeds meer organisaties kiezen voor een geïntegreerd managementsysteem.