DNVGL.NL

DNV GL lanceert My Story™ – de blockchaingebaseerde oplossing om het hele productverhaal te vertellen

DELEN:
PRINTEN:
My Story verifies the supply chain of wine production
Italiaanse wijnmakers lopen voorop met de implementatie van My Story™, een oplossing die consumenten een eenvoudige blik gunt in de inhoud van iedere wijnfles. Bedrijven kunnen nu de transparantie in hun toeleveringsketen vergroten en aantonen wat er schuilgaat achter de unieke kenmerken van hun producten.
Contact:
 Luca Crisciotti, CEO of DNV GL – Business Assurance
Luca Crisciotti, CEO van DNV GL – Business Assurance
My Story™ Wine Label
My Story™ Wine Label

DNV GL, de internationale dienstverlener op het gebied van kwaliteitsborging en risicomanagement, heeft My Story aangekondigd op de jaarlijkse GFSI Global Food Safety Conference in Tokio. My Story is een kant-en-klare blockchaingebaseerde digitale oplossing voor kwaliteitsborging in de levensmiddelen- en drankenindustrie. De oplossing combineert diepgaande branche-expertise en fysieke, onafhankelijke audits met diensten om gegevens te verzamelen en te verifiëren.

My Story biedt inzicht in verschillende kenmerken en productieprocessen achter het product, zodat consumenten een weloverwogen aankoopbeslissing kunnen nemen. De consument hoeft alleen maar een QR-code te scannen om de volledige geschiedenis van het product en de reis van druif tot fles te bekijken.

“My Story biedt consumenten helderheid over producten en hun toeleveringsketen. Ze hebben directe toegang tot belangrijke productkenmerken, zoals kwaliteit, authenticiteit, herkomst, ingrediënten, water- en energieverbruik, enzovoort. Alle gegevens zijn gedurende het hele transformatieproces geverifieerd door DNV GL”, vertelt Luca Crisciotti, CEO van DNV GL - Business Assurance.

“Merken, detailhandelaren en producenten van eindproducten zullen profiteren van geverifieerde gegevens die meer inzicht in hun toeleveringsketen bieden, terwijl tegelijkertijd alle aspecten van producten verbeteren waar het gaat om economische en ethische factoren en kwaliteits-, veiligheids- en milieucriteria”, vervolgt Crisciotti. “Detailhandelaren en merken zullen over hun producten kunnen communiceren met een verhaal waarin de commitments en belangrijke productkenmerken zijn geverifieerd door DNV GL en toegankelijk zijn voor consumenten. My Story zal geleidelijk worden uitgebreid naar andere productcategorieën in de levensmiddelen- en drankenindustrie en naar andere branches waarin consumenteneisen bepalend zijn.”

De Italiaanse wijnsector is de eerste die de nieuwe oplossing gebruikt, waarbij de vier wijnproducenten Michele Chiarlo, Ricci Curbastro, Ruffino en Torrevento de koplopers zijn. Aan het einde van dit jaar zullen alle flessen die naar de winkel gaan, zijn voorzien van een My Story-etiket.

Federdoc, de nationale federatie die meer dan 70% van de Italiaanse wijnproductie vertegenwoordigt, beschouwt “My Story” als een zeer interessant initiatief ten behoeve van de consument. Valoritalia, de Italiaanse controleautoriteit voor de wijnbouw, die gegevens verstrekt die zijn verzameld tijdens officiële controles, is bij dit project betrokken.

“My Story is onze eerste oplossing op basis van ons gloednieuwe Digital Assurance-concept, dat al veel verder gaat dan het volgen van een product van de oorsprong tot aan de consument. De door VeChain ondersteunde blockchainapplicatie zal beschikbaar worden gesteld op klantenportaal Veracity van DNV GL.

Dit is slechts de eerste stap in een langer traject, waarin we blockchaintechnologie, het internet of things, datacuratie en kunstmatige intelligentie samenhangend zullen combineren. Zo willen we klanten helpen bij het opbouwen van vertrouwen in hun producten, het verbeteren van hun prestaties en het verhogen van de efficiëntie in processen”, besluit Renato Grottola, directeur Digital Transformation bij DNV GL.